Jak wypromować koło naukowe?

Działacie aktywnie, realizujecie ciekawe projekty, tworzycie innowacyjne rzeczy, ale nie wiecie, w jaki sposób wypromować swoje koło? Odpowiedź na te kwestie znajdziecie w artykule poniżej.

Nie ma cię w soszialach– nie istniejesz!

Dziś każdy z nas po wpisaniu informacji w wyszukiwarkę oczekuje, że znajdzie odpowiedź na poszukiwaną kwestię. To jest jeden z mechanizmów współczesnego świata, który ułatwia nam codzienne funkcjonowanie. Podobnie jest z obecnością w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Jeśli Was tam nie ma, to po prostu nie istniejecie. Dlatego, aby społeczność studencka wiedziała o tym, że jest takie koło, które podejmuje różne inicjatywy skierowane właśnie do nich, konieczne jest posiadanie konta na tych platformach.

Prowadzenie mediów

W każdym kole czy organizacji jest ktoś, kto ma predyspozycje do tego, aby zajmować się promocją Waszej sformalizowanej grupy. A jeśli jeszcze nie – śmiało możecie taką osobę zrekrutować! Dobrym rozwiązaniem jest wytypowanie spośród zespołu takiej osoby, która zajmowałaby się prowadzeniem mediów społecznościowych, ale nie była w tym działaniu osamotniona. Ważne jest aktywne wspieranie tej osoby, na przykład w pomocy przy tworzeniu treści do publikacji. Treści graficzne możecie tworzyć za darmo w serwisie Canva – https://www.canva.com/pl_pl/ .

Odpowiednia komunikacja to klucz do sukcesu

Zarówno Facebook, jak i Instagram mają swoją rzeszę odbiorców. Wystarczy poznać kilka mechanizmów, aby wiedzieć, w jaki sposób korzystać z ich potencjału oraz zbudować sieć odbiorców.

Żeby być dobrze odbieranym w mediach społecznościowych, należy pisać tak, aby być zrozumianym. Co to znaczy? Stawiamy na prosty język! Jeśli będziecie używać wyrazów, określeń, których nie będzie znał Wasz potencjalny odbiorca, to po prostu do niego nie traficie. Starajcie się wyjaśniać użyte sformułowania – dotyczy to Facebooka oraz Instagrama.

Przekaz wizualny pełni znaczącą funkcję w postrzeganiu Waszego koła. Grafiki, których zamierzacie używać do komunikacji z otoczeniem, powinny być przemyślane i odpowiednio przygotowane. Poniżej prezentujemy standardowe rozdzielczości grafik z podziałem na odpowiednie sekcje [aktualne na 27.10.2022 r.]:

  •  zdjęcie profilowe (logo koła): 1000×1000 lub 1200×1200 px,
  • grafika postu: 1000×1000 lub 1200×1200 px,
  • grafika w tle: 3240×1080 px,
  • grafika w tle wydarzenia:1920×1080 px.
  • grafika na Instastory/Facebookstory: 1080×1920 px,
  • rolki na Instastory/Facebookstory: 1080×1920 px.

Facebook – jak pisać i kiedy udostępniać informacje?

Informacja, którą umieszczacie na profilu koła z reguły powinna odpowiadać na pięć kluczowych pytań – Kto? Co? Gdzie? Kiedy? Jak? Dlaczego? Do tego możemy dołożyć dodatkowe pytanie – z jakim skutkiem? Komunikat, który odpowie na powyższe pytania, będzie zrozumiały dla odbiorcy. Czy trzeba się sztywno trzymać tej zasady? Oczywiście, że nie – liczy się również Wasza kreatywność w przekazywaniu informacji.

Ważnym elementem komunikatu jest używanie przycisku ,,enter’’ – zastosowanie odstępów między wierszami sprawia, że odbiorca nie będzie miał do czynienia ze zbitą, ciężką do przeczytania informacją tylko wręcz przeciwnie – lekką i przejrzystą.

Dobrą praktyką jest również używanie emotikonów – na przykład, gdy podajemy godzinę, miejsce czy inne ważne informacje możemy opatrzyć je właśnie nimi.

Ciekawym rozwiązaniem jest stosowanie dwóch-trzech hasztagów we wpisie – takie działanie pozwala na kategoryzowanie publikowanych przez Was treści oraz proste ich odnalezienie po wpisaniu hasztagu w wyszukiwarkę Facebooka. Warto skonstruować swoje oryginalne hasztagi, które będziecie powielać w kolejnych wpisach.

Jeśli idzie o publikowanie postów dobrym rozwiązaniem jest stosowanie planera postów, który jest dostępny w wersji Meta Business Siute – to opcja tylko dla stron. Tam możecie planować Wasze posty ze sporym wyprzedzeniem, wprowadzając treść i planując ich publikację na dany dzień oraz godzinę. Takie rozwiązanie Facebooka pozwala na kontrolowanie udostępnianych przez Was treści.

Czas, w którym warto publikować posty możemy podzielić na dwa schematy. Pierwszy to godziny: 10:00-11:00, 14:00-15:00, 18:00. Drugi schemat to: 8:00-9:00, 12:00-13:00, 16:00-18:00.  Warto przetestować oba schematy, aby wybrać dla Was najkorzystniejszy pod kątem docierania do odbiorców naszych treści w postaci zasięgu postów.

Jedną z możliwości dotarcia do szerszej grupy odbiorców jest udostępnienie postu, który został opublikowany na profilu naszego koła na grupie facebookowej uczelni lub wydziału. Takie działanie pozwoli nam na poinformowanie szerszej społeczności o podejmowanych przez Was działaniach.

Zdjęcia w postaci fotorelacji z wydarzeń potrafią zrobić Wam dobry zasięg.

Instagram – obrazkowe życie

Instagram to medium, w którym główną rolę odgrywa obraz, a coraz częściej film opatrzony muzyką. Twórcy tego serwisu oferują Wam możliwość dodawania tzw. Instastories, czyli dzielenia się ważnymi momentami, informacjami poprzez dodawanie relacji w postaci zdjęć czy filmików. Ostatnimi czasy popularne stały się rolki – to sklejone ze sobą filmy, do których dodana jest muzyka. Jeśli użyjecie dobrego utworu, istnieje możliwość, że Wasze video może stać się virvalem w sieci, czyli popularnym filmem.

Postowanie na Instagramie jest proste i nie wymaga od nas konkretnego szablonu. Instagram daje możliwość dodawania pojedynczych zdjęć lub tzw. ,,karuzeli zdjęć’’ w rozdzielczości: 1000×1000 px, 1080×566 px lub 1080×1350 px. Fotografie czy stworzone grafiki opatrujemy ciekawym opisem, który poinformuje naszych odbiorców o tym, co chcemy im zakomunikować. Do tego dodajemy hasztagi, które pomagają nam w dotarciu do docelowej grupy. Warto stosować hasztagi podobne do tych, których używa Wasza uczelnia – w ten sposób dotrzecie z przekazem do swojej społeczności. Nie bójcie się kreatywności.

TikTok

To medium, które swoją popularność zyskało w dobie lockdownu spowodowanego pandemią COVID-19. To nic innego jak kilkusekundowy film z muzyką. Osoba korzystająca z TikToka może poruszać się pomiędzy filmikami stworzonymi przez obserwowane osoby oraz takimi, które mogą potencjalnie ją zainteresować. W zakładce odkryj znajduje się prawdziwa mieszanka treści, segregowana pod kątem najnowszych trendów, wyszukiwanych wcześniej hasztagów czy konkretnych tematów, które poruszają twórcy tiktoków. Funkcja ,,przychodzące’’ pozwala na sprawdzenie otrzymanych komentarzy, nowych followersów, wyświetleń i polubień, a zakładka ,,ja’’ umożliwia zmianę ustawień, zdjęcia profilowego oraz pozostałych kwestii związanych z profilem w aplikacji.

Wiele uczelni i samorządów zaczęło tworzyć swoje unikalne treści na tych serwisie jako jeden z elementów promocji i komunikacji uczelni z otoczeniem.

Inne możliwości promocji

Plakaty z QRkodem – to rozwiązanie, które pozwoli Wam dotrzeć do studentów stojących w kolejkach do dziekanatu. Przygotujcie kilka plakatów informujących o Waszym nadchodzącym wydarzeniu i dodajcie do niego QRkod. Ten pozwoli zainteresowanej osobie po zeskanowaniu od razu przenieść się do odpowiedniej strony.

Koordynator promocji wydziałowej – na większości wydziałów jest osoba, która zajmuje się promocja wydziału w Internecie poprzez prowadzenie kont społecznościowych czy strony internetowej. Warto nawiązać kontakt z taką osobą i poprosić o wsparcie promocyjne podejmowanych przez Was działań.

Wyjdźcie poza sferę Internetu – ciekawą opcją jest stworzenie akcji promocyjnej opierającej się na kreatywnej kampanii na przykład na Waszym wydziale. Zróbcie zespołową burzę mózgów i zastanówcie się, w jaki sposób to Wy chcielibyście zostać poinformowani o istnieniu i działaniach takiego koła/organizacji.

Marketing partyzancki – tutaj liczy się Wasza pomysłowość i wyobraźnia. Gra miejska? FlashMob (akcja na kampusie uniwersytetu)? Ambient Events (to reklamowanie koła/organizacji w przestrzeniach uniwersyteckich, miejskich, na przykład na schodach, szlabanach lub drzewach)? Warto zrobić burze mózgów!  

Autor: Maciej Cieciora

O autorze: Dyrektor Centrum Komunikacji PSRP (2022-2023), referent w Biurze Projektów Promocyjnych Centrum Promocji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Absolwent kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, aktualnie student studiów II stopnia International Relations na Wydziale Politologii i Dziennikarstwa UMCS. Zaangażowany w działania rzecz społeczności akademickiej w szczególności zagranicznej, z którą współrealizuje projekty finansowane z Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Aktualnie zasiada w Radzie Studentów Miasta Lublin, gdzie pełni funkcję Zastępcy Przewodniczącego. Jest również ekspertem przy ocenie projektów do programów miejskich Lublina: Dzielnice Kultury i Miasto Kultury. Jego zainteresowania oscylują wokół stosunków międzynarodowych, kultury studenckiej oraz umiędzynarodowienia kształcenia.

Skip to content